Mens hotellbygget så vidt har startet «klatringen» opp fra havet, og skal 40 meter til værs, er Nina Hæg i Haeg Interiørarkitektur i gang med å designe hotellets interiør. Interiøret er inspirert av fargene til kunstner Ragnhild Kaarbø og det moodboard hun laget etter sitt besøk og befaring på tomta i kvarteret vårt. Nina har lang erfaring i å lage identitetsskapende miljøer. – Interiøret må gjenspeile bygget, den unike plassering og den sosiale og historiske kontekst hotellet skal være en del av av, sier Nina.
Hun har laget interiørdesign for en rekke bygg, byrom og hoteller. – Her i Kaarbøkvarteret er identiteten veldig tydelig, det er et røft industrimiljø og har er en rå natur med hav og fjell tett på. Det gjør at vi har valgt røffe materialer som stål, rust, metaller og fliser.S amtidig mykes de opp i farge- og tekstilvalg.
Valgene vi gjør må kjennes riktig
Interiørdesign handler om møbelvalg, fargevalg, belysning, konseptvalg, dekorelementer og også perseptuell psykologi. – Det siste handler om den umiddelbare følelsen besøkende skal få når de kommer til og er i hotellbygget, sier Nina som fremholder betydningen av at det er en sammheng og mening mellom bygg og forventning. – Du kan gjerne overraske, men i bunnen må det ligger verdier som er integrert i bygget for øvrig. Det må kjennes riktig og gjenkjennelig. Hotellet er ikke bare for reisende, men også for lokalbefolkningen. De må også kjenne seg igjen og ikke oppleve miljøet som fremmed.
Bærekraft er viktig for Choice
Nordic Choice har mange føringer for sine hotell- og restaurantkonsepter som gir føringer også til bærekraft siden de er sterkt opptatt av det. – Det betyr for eksempel for design og produktvalg at vi så langt som mulig skal velge norske produsenter, norske produkter på materialvalg, tekstiler, møbler etc. For bygget totalt sett er bærekraft med som førende element for mange valg, sier Nina.
Hvor langt er dere kommet i interiørprosessen?
– Vi er kommet relativt lang og har nye møter med Choice denne uka for å spikre detaljer. I hovedsak blir det slik vi har skissert. Choice har naturligvis sine krav og forventninger som vi absolutt må ta hensyn til. Snart har vi de endelige løsninger og når vi får alt å plass vil vi kunne vise fotografiske visualiseringer som enda bedre vil vise stil og stemning.
Hva med restaurant og bar?
– Her har Choice valg Brasserie X som konsept for restauranten og det bestemmer mye, men det må definitivt tilpasses beliggenheten helt ute på kaikanten.
Betyr det at vi får noen spennende uteområder?
– Ja, det er absolutt målet. Her betyr det mye hva arkitekt og landskapsarkitekt velger, men vi er med på detaljene også her.
Et ledende spørsmål til slutt: Tror du dette hotellet blir bra?
– Ja, absolutt. Med dette miljøet og den flotte beliggenheten ligger alt til rette for et attraktivt hotell der gjestene skal kunne trives enten de kommer langveisfarende eller er lokale, avslutter Nina Haeg som gleder seg som vanlig til å se det ferdige produktet. – Du vet det er lange prosesser og alltid stor spenning til når vi nærmer oss åpning, avslutter Nina Hæg i Haeg Interiørarkitektur.